Als je naar de overwinning racet bij het karten, zijn er verschillende cruciale dingen die je moet doen:
- Inhaal wanneer je de kans ziet
- Beheers je bochtenwerk
- Begrijp de racelijn
Bij dit alles is het doel om alle vier de wielen gelijkmatig in contact met de baan te houden, zodat ze allemaal evenveel grip hebben en de kart volledig stabiel is. Maar wat doe je als de wielen niet gelijkmatig contact maken?
Wanneer het gewicht niet gelijkmatig verdeeld is over de kart, bijvoorbeeld tijdens het nemen van een strakke haarspeldbocht, gebruiken professionele racers een leuntechniek in de kart om dit te corrigeren en zelfs een paar seconden van hun rondetijden af te halen. Maar hoe werkt het? Wat zijn de voordelen? En belangrijker nog, raden we het aan?
We beantwoorden al je vragen over leunen bij het karten!
In één oogopslag: De leuntechniek in de go-kart
Hier is de techniek in een notendop, als je wilt leren hoe je moet leunen in een kart:
- Op rechte stukken van de baan, zorg ervoor dat je volledig in het midden van je stoel zit (je wilt je gewicht gelijkmatig over de kart verdelen).
- Wanneer je een bocht ingaat, leun naar de buitenkant van de bocht en houd dit vast door de apex van de bocht om onderstuur te voorkomen door het gewicht van de binnenste wielen te halen.
- Leun terug terwijl je opnieuw accelereert om het gewicht tussen de wielen opnieuw te verdelen en je snelheid te behouden - als je dit goed hebt gedaan, heb je zojuist de andere racers in het stof gelaten!
Hoe werkt leunen bij het karten?
Oké, je hebt de techniek - maar hoe werkt het echt? We gaan de wetenschap van het leunen bij het karten zo goed mogelijk uitleggen.
Een kart heeft een vaste as die tussen de wielen loopt, die ervoor zorgt dat alle vier de wielen met dezelfde snelheid draaien. Dit is geweldig voor rechte stukken - de as heeft een voorkeur voor wanneer de kart rechtdoor beweegt - maar het kan problemen veroorzaken bij het nemen van bochten.
Wanneer je een bocht neemt, hebben de binnenwielen een kortere afstand af te leggen dan de buitenwielen. Met de as die de kart dwingt in een rechte lijn te reizen, wordt er steeds meer gewicht op de binnenwielen geplaatst, wat onderstuur kan veroorzaken en bochten een nachtmerrie kan maken als je niets doet.
Dit is waarom je naar de buitenkant van de kart leunt - door de buitenste wielen te belasten, werk je het gewicht dat op de binnenwielen door de bocht wordt geplaatst tegen, waardoor de kart weer in balans komt. Dit helpt ook om de binnenwielen op te tillen zodat ze in feite over de baan zweven, waardoor je sneller door de bocht glijdt! Deze techniek gaat hand in hand met de techniek voor het driften van een kart.
Als je terugkeert naar het midden als je de bocht uitkomt, kun je snel het gewicht en de grip gelijkmatig over alle vier de wielen herverdelen en je positie verdedigen.
Wat zijn de voordelen van de leuntechniek in de kart?
Een goed idee hebben van de werking van de kart in het algemeen is echt krachtig en zal je op de lange termijn een voorsprong geven op je concurrenten.
Als je de leuntechniek in de kart onder de knie hebt, zal het:
- Helpen met acceleratie door de kart op zijn best te laten werken.
- De remafstand verkleinen, omdat je niet zo ver van tevoren hoeft te vertragen om onderstuur te voorkomen.
- De tractie verbeteren om je controle over de kart te verbeteren.
- Bochten stabieler maken (en minder een groot probleem)!
Wanneer moet je leunen bij het karten?
De leuntechniek in de kart is het meest nuttig, zowel buiten als binnen, rond strakke bochten zoals haarspeldbochten.
Het is over het algemeen minder noodzakelijk met goede moderne karts van hoge kwaliteit, die beter zijn gemaakt om het gewicht te verdelen. Test de jouwe uit en merk dat het verschuiven van je lichaamsgewicht je prestaties verbetert, dan is dat de manier om te doen!
Deze techniek is ook nuttig bij outdoor karten - als je racet in regenachtige omstandigheden, en de grip tussen de wielen en de baan is verminderd, verbetert dit de grip op de buitenste wielen om je te helpen de controle te houden.
Moet je naar binnen of naar buiten leunen bij het karten?
Je moet naar buiten leunen bij het nemen van bochten in een kart.
Dit kan vreemd aanvoelen omdat dit het tegenovergestelde is van rijden met fietsen en motorfietsen. Naar binnen leunen is contraproductief bij het karten omdat het meer gewicht op de binnenwielen plaatst en de kart onstabieler en moeilijker te besturen maakt.
Test je vaardigheden bij TeamSport
We raden het toepassen van de leuntechniek in een kart niet noodzakelijk aan voor beginners en gevorderde racers.
Als je vrij nieuw bent met karten, moet je vierkant in je stoel zitten zodat je gewicht altijd gelijkmatig verdeeld is.
Het verplaatsen van je lichaamsgewicht is het beste als je een goed begrip hebt van de fysica van het karten en weet hoe je het moet toepassen, dus het kan wat oefening vergen om dit te beheersen.
Als je meer wilt leren over karttechnieken, ga dan naar je lokale TeamSport-locatie, waar ons team klaar en bereid is om je naar de overwinning te sturen!